صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان دردهای زانو / درد زانو چیست، چه عللی دارد و چگونه درمان میشود؟

درد زانو چیست، چه عللی دارد و چگونه درمان میشود؟

زانو با افزایش سن درمعرض آسیب بیشتری قرارمی گیرد. زانودرحین تحمل وزن بدن، تحرک را ایجاد می کند. درد می تواند به اشکال مختلف ظاهرشود ؛ ازدردپشت زانوتا درد داخلی و خلفی زانو

درد زانو یکی از آزار دهنده ترین و محدودکننده ترین مشکلات اسکلتی است که برای افراد به ویژه در سنین بالا و با جنسیت زن رخ می‌دهد. اگر به درد زانو مبتلا هستید؛ با مراجعه به کلینیک درد نفس به مدیریت دکتر حسین عدل خو فوق تخصص درد، می‌توانید با روشهای کم تهاجمی و غیر جراحی به کنترل و بهبود درد خود بپردازید. شماره تماس کلینیک فوق تخصصی درد نفس : 26350185 - 021

آناتومی زانو

هنگام آسیب به زانو ، درد در پشت زانو ایجاد میشود که منجر به بروز درد در کمر یا ناحیه خلفی زانو می شود سایر آسیب ها شامل شکستگی های ناشی ازحوادث ، درد داخلی زانو،کشیدگی بیش ازحد وپیچ خوردگی ناشی ازحرکات نادرست است. در تمام این آسیب ها ،ناراحتی ازیکی ازساختارهای مفصلی فوق ناشی می شود.

علت های درد زانو

با وجود تحرک بسیار زیاد در این ناحیه، درد زانو یکی از شایع ترین شکایات است. عوارض احتمالی که ممکن است در این مفاصل ایجاد شود موارد زیر می تواند باشد:

صدمات ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شایعترین مشکلات در پشت زانو و بروز حوادث در افرادی که ورزش می کنند اتفاق می افتد. هر ساله بیش از 2.5 میلیون آسیب زانو گزارش می شود. افراد مسن با تراکم استخوان کم ، کاهش تعادل و انعطاف پذیری در معرض خطر بیشتری برای بروز درد خلفی زانو هستند. و ضربه مستقیم یا زمین خوردن قسمت قابل توجهی از موارد درد در زانو را تشکیل می دهد. دلایل بی شماری برای درد در پشت زانو وجود دارد. اکثر آنها نسبتاً شایع هستند و به همان اندازه جدی نیستند. برخی جدی ترند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. درد خلفی زانو یکی از شایع ترین شکایات بیمار است.

درمان زانو درد بدون عمل جراحی

شایع ترین دلایل درد در پشت زانو عبارتند از:

کیست بیکر :

کیستی مملو از مایعات که باعث ناراحتی و تورم می شود. همچنین به عنوان کیست پوپلئیتال شناخته می شود و علت اصلی درد در پشت زانو است. کیسه های پر از مایع (بورسا) در سراسر بدن وجود دارد که در حین حرکت مانند بالشتک عمل می کنند. کیست بیکر هنگامی اتفاق می افتد که بورس ها ملتهب شوند.

آرتروز :

وقتی غضروف مفاصل با گذشت زمان تحلیل برود می تواند باعث ناراحتی شود. این امر همچنین می تواند باعث از دست دادن حرکت و درد داخلی زانو هنگام خم شدن شود.

پارگی مینیسک :

مینیسک ها قطعات غضروفی هستند که مانند بالشتک برای مفصل عمل می کنند. برخی حرکات می تواند این غضروف را پاره کرده و باعث ناراحتی در پشت زانو شود.

دلایل دیگر :

درد پشت زانو همچنین ممکن است به دلیل آسیب باشد.

درمان درد زانو

یکی از اولین مراحل تشخیص ناراحتی ، معاینه فیزیکی است. در طی این ارزیابی ، پزشک برای بررسی کبودی ، تورم و التهاب معاینه فیزیکی انجام می دهد. دامنه وجهت حرکتی پا را بررسی می کند. با فشار دادن یا کشیدن مفصل ، یکپارچگی ساختار زانو را ارزیابی می کند. براساس این آزمایش علت درد را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تعیین می کند. برای تشخیص دقیق تر ، ممکن است آزمایش های تصویربرداری نیز مورد نیاز باشد.

درمان مداخله ای برای درد زانو ، با هدف اصلی کاهش ناراحتی می باشد. برنامه های درمانی احیا در کلینیک مدیریت درد با یک معاینه کامل آغاز می شود که تاریخچه پزشکی ، سطح فعالیت ، زمان شروع ناراحتی و سطح ناراحتی را بررسی می کند

پس از انجام آزمایشات تشخیصی ، منبع ناراحتی تعیین می شود. درمان های مداخله ای که در کلینیک درد انجام می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

کلینیک درد نفس با استفاده از روشهای جدید و به روز دنیا، وسایل و تجهیزات پیشرفته و پزشکان مجرب، آماده مشاوره و درمان شما عزیزان می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن : 26350185 - 021 اقدام فرمایید.

درد شدید و مزمن شما را ناتوان و افسرده کرده است ؟!
بی دردی حق شماست