صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهترین کلینیک درد تهران / ویژگی های درمانی کلینیک درد چیست؟

ویژگی های درمانی کلینیک درد چیست؟

رشته فوق تخصصی درد از سال ۱۹۹۶ رسماً در ایالات متحده به برنامه آموزشی بیمارستان ها و دانشکده های پزشکی اضافه شد.عمدتاً متخصصین بیهوشی و سپس متخصصین مغز و اعصاب- ارتوپدی - طب فیزیک می توانند این دوره ۱۸ ماهه فوق تخصصی را گذرانده و در این زمینه مهارت لازم جهت ارائه خدمات به بیماران را کسب نمایند.

درد یکی از مشکلات جسمی محدود کننده و در مواردی ناتوان کننده است؛ که می‌تواند تاثیر فراوانی روی سبک زندگی افراد و شرایط آنها در زندگی داشته باشد. متخصص درد پزشکی است؛ که با روشهای غیر جراحی، بدون بیهوشی و نیاز به بستری شدن؛ قادر خواهد بود انواع دردهای بیماران را تسکین داده یا درمان نماید.

درد چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه درد نه تنها یک علامت بسیار مهم در تشخیص بیماری زمینه‌ای است بلکه به دلیل افزایش طول عمر در جوامع مدرن امروز شاخصی است که کیفیت زندگی افراد با آن سنجیده می‌شود.

تعریف درد:

بر اساس آخرین تعریف انجمن جهانی درد (FASP) یک تجربه ناخوشاینده حسی یا احساسی که معمولاً با یک آسیب بافتی و یا ضربه روحی- عاطفی همراه است.

نحوه اندازه گیری درد:

برخلاف فشار خون یا قند خون دستگاهی برای اندازه گیری درد وجود ندارد و معمولاً نیز این درد توسط خود شخص بر اساس یک عدد گذاری ساده از ۰ تا ۱۰ که صفر بی دردی و ۱۰ بیشترین دردی است که فرد می‌تواند تجربه کند مشخص میشود. در اطفال و سالمندان از روی فرم چهره و صورت نیز این درد اندازه‌گیری می‌شود.

انواع درد:

طبقه بندی متعددی برای انواع درد وجود دارد که در اینجا به چند مورد مهم و کاربردی اشاره می‌شود.

کلینیک درد نفس

درد حاد و مزمن:

معمولاً به درد های زیر سه ماه حاد و بالای سه ماه مزمن گفته می شود.

دردهای ناسیسپتیو- احشامی- نورپاتیک

1. دردهای ناسیسپتیو مثل دردهای ناشی از آسیب بافتی- استخوان ها - پارگی و آسیب عضلات- تاندون ها و .... و ماهیچه ها معمولاً با کوفتگی همراه است و معمولاً به صورت تیز و شدید حس می شود.
  2. دردهای احشامی معمولاً به صورت گنگ است و همراه تهوع و استفراغ می باشد و ناشی از صدمات احشامی مثل روده ها - مثانه -کیسه صفرا- کلیه ها می باشد.
  3. دردهای نورپاتیک که به دلیل آسیب دیدگی عصب های .... سیاتیک یا عصب سه قلو می باشد معمولاً به صورت گزگز - مورمور - بی حسی- سوزن سوزن شدن - خواب رفتگی حس می شود.

از سایر انواع درد می‌توان درد های بعد عمل جراحی، سر دردها و دردهای سرطانی را نام برد.

چه بیمارانی به کلینیک درد مراجعه می‌کنند؟

ویژگی های درمانی کلینیک درد چیست؟

در کنترل درمان درد سه نوع رویکرد وجود دارد.

1. رویکرد اول: درمان غیر تهاجمی شامل استراحت- فیزیوتراپی- ورزش- دارودرمانی- تغییر سبک زندگی و آب درمانی است که جزء درمان های اولیه می باشد.
  2. رویکرد دوم: درمان نیمه تهاجمی است که این نوع خدمات صرفاً در کلینیک های درد و توسط فوق تخصص درد انجام می شود.

تمامی این خدمات در اتاق‌عمل سرپایی کلینیک درد تماماً تحت راهنمایی دستگاههای عکسبرداری شامل سونوگرافی فلوروسکوپ توسط فوق تخصص درد بدون بیهوشی- بدون جراحی- بدون بستری است این روشها شامل:

3 . رویکرد سوم: شامل درمانهای تهاجمی است که در بیمارستانها و در اتاق عمل توسط بیهوشی عمومی و بستری و جراحی باز انجام می گردد که جزو خدمات کلینیک درد نمی باشد.

آیا در کلینیک فقط درد کنترل می شود یا امکان درمان قطعی بیماری اولیه وجود دارد؟

هدف از مراجعه به کلینیک درد چیست؟

با توجه به پیشرفت های جدید در زمینه تکنولوژی تمایل بیماران به اقدامات کمتر تهاجمی بیشتر شده. هدف اصلی در کلینیک درد جلوگیری از جراحی غیر ضروری و انجام روش هایی است که حتی المقدور نیاز به بستری- بیهوشی - جراحی باز ندارد، نداشته باشند که در نتیجه آن نه تنها سلامتی بیمار در معرض خطر و بسیار سریع تر به جامعه برمی گردد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد ارائه خدمات بهتر به بهبودی سریع و موثر- عوارض کمتر - مقرون به صرفه بودن شعار کلینیک می باشد.

کلینیک درد نفس با استفاده از روشهای جدید و به روز دنیا، وسایل و تجهیزات پیشرفته و پزشکان مجرب، آماده مشاوره و درمان شما عزیزان می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن : 26350185 - 021 اقدام فرمایید.

درد شدید و مزمن شما را ناتوان و افسرده کرده است ؟!
بی دردی حق شماست